Till salu

tisdag 26 augusti 2008

Höstjacka Do Redo









Här kommer mitt bidrag till Do Redo tävlingen på sysidan. Var inte alls meningen i går när jag började på jackan men det ena ledde till det andra. Tre par byxor + en fleece filt = Höstjacka

Jag skulle göra en höstjacka i brun manchester åt sonen. När jag hittade grund mönstret i Sy till barnen ville jag sätta igång direkt. När jag sett över mina tyger inser jag att jag inte har brun manchester i mina gömmor. Hittade då två par byxor i brunt och beige. Lyckades få ut mönstret på dessa men fick skarva i ärmarna. När jag sedan funderade på applikation fick jag för mig att mina bruna "fusk" skinn brallor skulle ryka som också de legat till sig. Som foder hade jag köpt fleece men när jag gick förbi vardagsrummet fick jag ideén om att jag faktiskt skulle kunna medverka i tävlingen om jag lät fodra jackan med fleece filten. Knappen är från min mormor´s knappsamling som jag "ärvt". Så endast mudden är nyinköpt.
Positivt: Sonen ville inte ta av sig den efter att han provat den.
Den var nästan gratis.
Att det inte alltid blir som man tänkt sig, utan bättre.

8 kommentarer:

prickig design sa...

Härlig jacka! Fin färgkombination.
Kul att ta vara på något man annars skulle göra sig av med.

sygryn sa...

Verkligen supercool! Idén att ta vara på gammalt, är ju hur bra som helst!

Tosing sa...

Hejsan!

Kikar förbi i din blogg och du syr jättefina grejer. Gillar specielt dina haklappar och fleece hoodien.

Du frågade i min blogg vad jag tar för en virkad mössa och jag tar
150:-.

Beas sa...

Hjälp vilken tuff. Jag dögillar luvan!

Vindling sa...

Så läcker!

lilla hjärtat sa...

Tack så jätte mycket för alla fina kommentarer.

Vindling sa...

Jag lovar att skulle jag lessna på boken så står du först i kön att få "ärva" den. ;)

Har länkat till dig också.

Lallis/Helene sa...

Så fin jackan är, det är så kul att kunna använda gamla avlagda plagg till något nytt. Är lite sugen på att göra en liknande variant själv, det är bra med en mudd nertill som håller ute kylan.